شمارى زيادى جوانان در فراه نسبت طويانه زياد نتوانسته اند عروسى کنند
 
فراه داټ کام
خبری، فرهنگی، اجتماعی، معلوماتی و...

شمارى زيادى جوانان در فراه نسبت طويانه زياد نتوانسته اند عروسى کنند

فراه(پژواک ٨حوت ٩٠): "نامزدم که جوان درس خوانده بود، برای تهیه پول طویانه ایران رفت؛ مگر   نه تنها پول نیاورد،بلکه معتاد برگشت و حالا از زندگی با وی متنفرم ونمی خواهم اصلاً شوهرداشته باشم."

این ازگفته های فریبا ٢٥ ساله، باشنده ولسوالی جوین ولایت فراه است که به خاطر گرفتن طلاق از شوهرش ،به ریاست امور زنان اینولایت  آمده بود.

وی به پژواک گفت:" جوانی که امروز میخواهم از وی جدا شوم، پسر خاله ام است و زمانی او را بسیار دوست داشتم؛ هر دوی مااز صنف دوازده فارغ شدیم و به موافقت فامیل هایمان با هم نامزد شدیم ،مگر پدرم خلاف خواسته من و مادرم، ده لک افغانی طویانه تعیین کرد ونامزدم مجبور شد بخاطر تهیه این پول، ازطریق انجام کار به ایران برود،اما دربازگشت معتاد آمد."

وی درحالیکه نهایت متأثر بود، علاوه نمودکه با لاخره عروسی صورت گرفت؛اما شوهر معتادش به خاطرتهیه مواد مخدر مورد نیازخود فروش وسایل خانه راآغازکرد وحالاحتی وی رامجبور به تن فروشی  میکند.

فریباعلاوه نمود:" دیگر تحمل زنده گی با او را ندارم و میخواهم از وی جدا شوم."

وی میگوید که خواسته های نامشروع پدرش زندگی ویراتباه کرده است.

میرزا رحیم پدر فریبا که وی نیز بخاطر گرفتن طلاق دخترش به شهر فراه آمده است،از اینکه خودخواهی و خواسته های نامشروع او باعث تباهی زنده گی دخترش شده است، سخت پشیمان است.

 وی به پژواک گفت :" در ولسوالی ما همین قسم رواج است،هرکس دخترش را به نرخ بلندتر نامزد کند،  دختروی در نزد مردم خاندانی تر معلوم میشود و من هم بخاطر اینکه از دیگران کم نباشم، اینکار را کردم، مگر سخت پشیمانم."

زیادی پول طویانه و مصارف گزاف در عروسی؛ تعداد زیاد از جوانان ولایت فراه را از ازدواج و داشتن شريک زنده گى محروم نموده، آرمان به دل گذاشته است.

حیات الله ٣٨ ساله باشندۀ قریۀ برنگک ولسوالی پشت رود ولایت فراه؛ يکى از اين جوانان است، که تا حال ارمان زنده گى وى برآورده نشده است.

وى ميگويد: "آرزو داشتم ازدواج کنم و  خانواده ای تشکیل بدهم، مگر بلند رفتن روز افزون پول طویانه و مصارف گزاف در عروسی؛ از این چانس،  آرمان به دل مانده ام!"

حیات الله به پژواک گفت که ٤سال قبل نامزد شد،وخانوادۀ دختر ٦٠٠هزار افغانی  پول نقد به عنوان طویانه از وی تقا ضا دارد.

وى افزود که  به علت بی کاری، اقتصاد ضعیف دارد ونتوانسته تا کنون عروسی کند.

 حیات الله افزود که بیشتر اوقات مواد غذایی را از دکان مامایش ، قرض ميگيرد و قرضدار است.

نامبرده علاوه کرد:" تنها پول طویانه، نیست بلکه  از روز نامزدی تا انجام عروسی ، باید پول مصرف کرد وبرعلاوه اعضای خانواده دختر، برای اقارب نزدیک وی نیز؛ باید لباس، کفش و مهمانی بدهد. که این  همه مصارف بیجا و نادرست است."

موصوف گفت که او ازموجودیت همچون مشکلات، غمگين است و تمام آرزوواميدهايى که براى ازدواج داشت، نقش برآب می بیند.

رقابت فامیل ها در بلند بردن مقدار طویانه و مصارف بیهوده در جریان نامزدی و عروسی؛ باعث شده تا تعداد زیادی از دختران جوان فراهی از چانس ازدواج کردن آرمان به دل بمانند.

یکتن از معلمه های لیسه نسوان ناحیه چهارم شهر فراه که نخواست نامی از وی برده شود، به پژواک  گفت:" رقابتهای نامشروع در بلندبردن طویانه، از طرف اکثرخانواده ها وسایر مصارف عروسی از وضع اقتصادی یک جوان فراهی بسیار بالا و کمرشکن است. "

این معلمه که حدود پنجاه سال عمر دارد افزود :" چهار دختر مجرد در خانه دارم،که سن شان بلند رفته وچندین بار خواستگار مناسب آمد،اما چون پولدار نبودند، شوهرم با ایشان موافقه نکرد."

وی علاوه کردکه چندین باربه شوهرش گفته است که پول مهم نیست، رضایت دختران و خوشبخت کردن آنها مهم است، اما او همیشه میگوید که دختران وى؛ ازدختران فلانی چه کمى دارد، که به طویانه کمترازدختر او بدهد.

 موصوف اظهار داشت،که پافشاری شوهرش باعث شده است که دخترانش تا بحال بی شوهر بمانند.

رحم الدین ٣٧ ساله که چند بوری سمنت را در موترسایکل زرنج خود در  شهر فراه انتقال میداد، به پژواک گفت:" تا هنوز ازدواج نکرده ام؛از سالهابه اینطرف یگانه آرزویم گرفتن یک زن است ،اماتوان پرداخت پول طویانه را پیدا نتواسته ام."

وی افزود" عجب است درحالیکه  دعوای مسلمانی میکنند؛اما به نام طویانه پول حرام را میگیرند واولاد خود را می فرو شند."

وی افزود که روزانه ١٥٠ الی ٢٠٠ افغانی عاید دارد،که از خرج مادر پیر و دو برادر کوچکش که به مکتب میروند بیشتر نمیشود.

تنها رحم الدین نيست که  نتوانسته به علت عنعنات ناپسند، ازدواج نماید، بلکه افراد مُسن تر از او نيز هستند که تا حال مجرد مانده اند.

محمدطاهر ٤٢ ساله باشندۀ قریه نوده مرکز فراه که موهاى سرش سفيد شده از زندگى مجردى رنج ميبرد.

وى که پیشه دهقانی دارد، میگوید:" اقتصاد ضعيف، خرابى روزگار، بلند بودن طویانه، مصارف عروسى وسایر خواستهای بى مورد خانوادۀ دختر، افرادى مانند مرا به اين سرنوشت دچار کرده است."

يک تن از معلمان زن در شهر فراه که به گفتۀ خودش ٢٦ سال عمر دارد و نمى خواهد نامش گرفته شود شکیلا (نام مستعار)  یکتن از معلمین شهر فراه است .

 به پژواک گفت:" هفت سال قبل؛ پدرم مرا به جوان تحصیلکرده ای که دوستش داشتم ولی توان پرداخت هشت لک افغانی را نداشت، نداد و ازدواج ام را با شخص کلان سن و بیسواد دیگری که پولدار بود، به ١٥لک افغانی قبول کرد. "

شکیلاعلاوه نمود که  شوهرش دو سال بعد از ازدواج  به دلیل بچه دار نشدنش ویرا طلاق داد و سپس از کابل زن دیگر گرفت و فعلاً در دُبی زندگی میکند.

  اين معلم علاوه کرد: "من بارها به فاميلم گفتم که از طویانه بگذرند؛ اما قبول نکردند و حالا من تنها مانده ام ونمیدانم، که در هنگام پیری؛ بامن کى کمک خواهد کرد."

اين معلم گفت که در ولایت فراه، شمار زياد دختران وجود دارند که یا ازازدواج محروم مانده اند و یا بخاطر همین طویانه بلند رضایتشان در نامزدی مطرح نیست.

 وی ميخواهد که اينگونه عنعنات ناپسند رفع شود و دختران و پسران بتوانند با مخارج کم و با رضایت خودشان، ازدواج کنند و تشکيل خانواده بدهند.

ستوره ٢٤ ساله، باشنده قریۀ شیوان ولسوالی بالابلوک ولایت فراه که  به تنهائی طفل ٤ ساله مریضش را به شفاخانه این ولایت آورده بود،در مورد سرگذشت ازدواج خود به پژواک گفت:" پنج سال پیش پدرم  در بدل ٨٠٠هزار افغانی و چهل رأس گوسفند نامزدم کرد،  شیرینی خوری و پای وازی سپری شد، شوهرم پنج لک افغانی و ٤٠ رأس گوسفند را برای پدرم تهیه کرد، اما پدرم ضد کرد که تا تمام پول رانگیرد؛ عروسی نمی شود!"

ستوره علاوه نمود که نامزدش مجبور شد برای کار کردن به ایران برود و بعد از پانزده ماه برگشت، اما  علاوه براینکه پول نیاورد، معتادشده بود.

وی اظهار داشت که پدرش مجبور شد پول باقیمانده را به دامادش ببخشد، اما نتوانست جلواعتیادش را بگیرد، و یرا در محبس زندانی کردند، تا اصلاح شود،مگر فایده نکرد ودر نتیجه خود خواهی های پدرش بی سرنوشت مانده است.

شهلا ابوبکر عضو شورای ولایتی فراه نگرانى خودرا از طويانه بلند ابراز نگرانى نموده افزود:" گرفتن  طویانه دراین ولایت،جوانان را با یک چالش مواجه ساخته و اگر در این مورد از طرف حکومت، وعلمای دین اقدام خاصی صورت نگیرد؛ این مشکل بیشتر خواهد شد."

خانم ابوبکر افزود که اکثر جوانان این ولایت بخاطر تهیه پول طویانه بیشتر به ایران میروند واکثرأ در بازگشت معتاد می باشند.

علمای دین، نيز اخذ طویانه و بلند بودن مخارج عروسى را در تضاد با احکام شریعت اسلام ميدانند.

مولوى عبدالمنان خطیب مسجد جامعه امام ابوحنیفه (رح) و يکتن از علماى مطرح ولایت فراه به پژواک گفت :" گرفتن طویانه،به هر نام وعنوانی که باشد،حرام است و قابل توجیه نیست."

وی میگوید که عده ای از خانواده ها؛ هم مهر میگیرند و هم طویانه؛ در حالیکه مهر حق دختراست و طویانه پول حرام است که پدر دختر، از دامادش میگیرد.

مولوی عبدالمنان افزود که عدم آگاهی مردم از احکام دین اسلام، و شهرت طلبی وخرافات پسندی مردم باعث ایجاداین مشکل در اجتماع شده است.

اين عالم دين، افزود که مشکل طویانه و مخارج عروسى، بايد از طريق آگاهی خانواده ها از احکام شریعت اسلامی و همچنان مراجع عدلی و قضایی  حل گردد.

مسوولین رياست امور زنان فراه نيز همچو رسم و رواج ها را ناپسند خوانده؛ اما گفت که آنها به تنهايى نمى توانند با اين پديده مبارزه کنند.

لیلما صدیقی  رئيس امور زنان ولایت فراه، گفت که درحد امکان از طریق سیمینار ها برای یکتعداد خانواده هاآگاهی داده اند؛ اما اکثر خانواده ها ، به ميل خود رفتار ميکنند.

وی می گوید که دراین نوع نامزدی ها رضایت دختران مد نظر نیست و به همین دلیل  باعث طلاق و جدایی یکتعداد آنها میگردد.

خانم صدیقی افزود که مبارزه با اينگونه عنعنات، به تلاش همگانى نياز دارد؛ علما، مردم و همه اقشار جامعه بايد از آن جلوگيرى نمايند.

رئيس امور زنان گفت که نهادهاى عدلى و قضايى، بايد مقرره اى وضع کنند که براساس آن در مورد پیشکش و مخارج عروسى، يک حد تعيين نموده و در همه جا يکسان رفتار شود.

مسئولين وزارت عدليه ميگويند که مسوده همچو قانون را زير دست دارند.

 فريد نجيبى سخنگوى وزارت عدليه به تاريخ ١٨ جدى سالروان به آژانس خبرى پژواک  گفته بود که    مسودۀ "قانون تنظيم عروسى ها و جنبه هاى منفى آن" به  کميتۀ قانونگزارى شوراى وزيران فرستاده شده است.

 قراراظهارات منبع دراين مسوده ؛حد اکثر مهمانان محفل عروسى ٤٠٠ تن و مينوى غذايى سه نوع در نظر گرفته شده و در قسمت مصارف لباس و طلاى عروس نيز محدوديت هایی وضع شده است.

قرار است که اين مسوده، بعد از تصويب  شوراى وزيران و ولسى جرگه، از سوى رييس جمهور توشيح و سپس عملى گردد.


نظرات شما عزیزان:

Wahidullah
ساعت13:10---15 اسفند 1390
این واقعا یک مشکل بسیار بگویم بزرگ است هم است بخاطر که یک عرف نا پسند است که در جامعه ما رایج شده است ..

عبدالقیوم پیروز
ساعت20:50---9 اسفند 1390
باز هم بسیار مطلب جالب را انتخاب و به سمع مردم شریف رساندی خدا کند که در این امر مردم ما متوجه باشند

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







 
 
نویسندگان
پیوندها
آخرین مطالب